Beroeps visserij
Visserijnieuws, foto en video
Categorieën
Visserij websites
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Weer Noordzee
 
   
       Brits           Nederlands
 
 
 
In het nieuws
 
2013 / 2014
 
2012 / 2011
 
2010/ 2009
 
2008
 
 
2007 / 2006 
Allerlei
 
Hektrawlers 1
Trawl visserij
 
 
 
 
 
Foto-links 2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
...  Koopvaardij  ...
 
Ongelukken Koopvaardij 1
 
Ongelukken Koopvaardij 2
 
Bezoekers
Kabeljauw bestand Noordzee stijgt explosief
Kabeljauw bestand Noordzee stijgt explosief
Grootste stijging Kabeljauw bestand sinds 30 jaar
Nieuwe cijfers van de Internationale Raad voor het Onderzoek van de Zee (ICES) laten zien dat het aantal volwassen kabeljauw dit jaar met 42 procent zal toenemen. Dit is de grootste toename in bijna 30 jaar.
 
De kabeljauw waarvan verwacht word zich dit jaar voort te planten word op meer dan 70.000 ton geschat. Dit getal word door wetenschappers uit voorzorg laag gehouden. Het is de eerste keer in tien jaar dat het bestand is gestegen boven dit niveau.
 
Het snelle herstel zal waarschijnlijk leiden tot een verdere roep van Britse vissers voor een verhoging van quota voor kabeljauw die zij mogen vangen.
 
De omvang van het paaibestand vorig jaar was slechts 49.941 ton. Tijdens de kabeljauw explosie In de jaren 70 was dit meer dan 250.000 ton. Het daalde tot minder dan 70.000 voor de eerste keer in 1999 en bereikte zijn laagste niveau, 28.921 ton, in 2006.
 
Diverse maatregelen zijn ingevoerd in een poging om de bestanden weer op peil te brengen, waaronder het wijzigen van netten die vissers gebruiken, een vermindering van de quota, strengere handhaving door de overheid, beperkingen van het aantal zeedagen en het saneren van vissersschepen.
 
Barrie Deas, voorzitter van de National Federation of Fishermen's Organisations, zei: "De Kabeljauw blijkt zeer snel terug te komen en dat is zeer goed nieuws. Niemand kan zeggen waardoor dit komt, de natuur is grillig."
 
 

Reacties

Tef bekel op 03-02-2009 16:12
Ja meneer de biologen, hoe moeten we dit nu weer verpakken met mooie woorden! Afkoeling, opwarming, Ik zeg ze hebben een staart, en kunnen zwemmen waar ze willen, daar doet geen bioloog wat aan!!
ex-spanvisser op 03-02-2009 17:01
dus,zo snel mogelijk tussentijds verhogen.met ong.200%
bokker op 03-02-2009 18:36
Hallo mannen wetenschappers.
Doe wat.
Is bespottelijk, dat jullie stelletje nono's het nog steeds voor het zeggen hebben.
Kan beter, met alle respect, een blinde onderzoek laten doen.
Doen het veel beter, en ook nog voor minder salaris.
Doe iets, en praatjes vullen geen gaatjes.
Nu kunnen jullie nog iets doen, aan de schreinende situatie op zee.
DOE IETS DOE IETS
ouwe taart op 04-02-2009 07:11
wat is er schreinend op zee dan?Jouw situatie??Vind je het niet een beetje egoistisch en dom dus je staat startklaar om het weer te verpesten.En ik begrijp het niet ,het gaat om kabeljauw.Bokkers hebben altijd ontkend veel kabeljauw als bijvangst te hebben en vonden het daarom belachelijk mee te moeten doen ah kabeljauw herstelplan.Zo kom je erg geloofwaardig over bokker.Mensen zoals jij zijn ook de reden waarom de sector niet serieus genomen word en structueel achter ligt op alle vlakken.
op 04-02-2009 15:14
nou ja ze hoeven in ieder geval  niet meer  met ons mooie ex kabelvlootje te delen.
zo zie je maar weer de een zn brood de ander zn ????  en nog mooier  voor de sport. trouwens de grootste klojo weet dat kabeljauw een koudwater vis is 2 zukke wintertjes en je kan er over lopen.
bokker op 04-02-2009 20:04
Hallo Ouwe taart.
De kabeljauw is niet geschapen om doelloos en nutteloos weggegooid te worden.
Dat dient een enkel maatschappelijk doel.
 
op 04-02-2009 22:34
g estoofd met een uitjen en een  mosterd doopien dat is maatschapelijk jullie zien alleen dollartekens
Beroepsvisser op 05-02-2009 08:58
@Ouwe taart, een bokker vangt relatief gezien inderdaad niet veel kabeljauw. Dus nu de bokkers er ook veel vangen zegt dat genoeg over het kabeljauwbestand! Als je een beetje logisch nadenkt weet je dat een bokkentuig minder dan een meter hoog is en de kabeljauw die hoger zwemt vang je dus niet. De twinriggers en flyshooters vissen met hogere netten en vangen derhalve nog veel meer kabeljauw. De biologen denken nog steeds dat ze de natuur wel zelf kunnen bepalen en regelen...
Tef bekel op 05-02-2009 17:01
Bioliegen!!!!!
ouwe taart op 05-02-2009 18:28
Heb je het gelezen over de haaien.Dat bedoel ik het is beter om te blijven pleiten dat de boomkor geen kabeljauw vangt ipv te zeggen zelfs wij vangen ze.Dat bedoelt de ouwe taart anders krijg je strak een haai beschermingsplan waarin de toch al kwetsbare boomkor in meegenomen word.Ik wist al dat dit zou gebeuren zoals ik zeg het is mijn werk na 25 jaarbokken ,beroepsvisser bedankt voor je visserijkunde maar er is ook nog zoiets als politiek en daar is de sector zelf niet mee bezig en de bonden werken tegen de visserij.De reden waarom ik ouwe taart blijf moet je maar begrijpen.denk ik.Dat van die haaien wist ik al.
Beroepsvisser op 05-02-2009 21:10
Daar heb je misschien gelijk in maar als alle bokkenvissers (ik ben zelf nog wel visser maar geen bokkenvisser meer) blijven roepen dat ze geen kabeljauw vangen en er de eerste weken van het jaar bij sommige bokkers al honderden kisten kabeljauw over de muur zijn gegaan is ook geen goede zaak (en zonde van het geld al brengen ze niet veel op). Het zal niet meevallen om dat politiek een beetje mooi te brengen vrees ik. Wat die haaien betreft, ze zijn in Brussel gek genoeg om iedereen weer een haai-herstelplan op te dringen, dat geloof ik direkt.
ouwe taart op 05-02-2009 23:38
neem dat maar aan!Als bokker moet je je concentreren op de vis waar je ook daadwerkelijk op vist.De rest moet je niet zien en bestaat ook niet zet het netjes overboord id praktijk zal dat waarschijnlijkniet gebeuren maar ik ben niet diegene om dat te constateren en ik zal dat ook niet beweren.
ben den helder op 06-02-2009 14:10
hallo ouwe taart
 
wij hebben van de week weer zo onwijs veel vis overboord getrapt daar ken je een jaar lang de ouwe van dagen huisen mee te eten geven
en dan heb ik het over schol en kabeljauw
voordat wij het net uitschudden na het geleegd te hebben staan we eerst gullen overboord te gooien en maar hopen dat zeweg schieten naar beneden maar er zijn er teveel die gewoon blijfen drijfen
het is toch treurig dat je zulke marktwaardige vis staat weg te gooien terwijl je binnen komt met schip aan bijvis maar waar de handel totaal niet warm voor loopt en dan ga jij zo lopen praten
je moet het gewoon niet zien en overboord trappen kortzichtig figuur ben je
 
 
ouwe taart op 06-02-2009 14:29
dan moet je verder kijken Ben en goed lezen wat ik schrijf dat wat jullie doen zal waarschijnlijk niet iedereen doen.Waarom denk je dat de prijs zo waardeloos is??Noem mij maar het orakel of kortzichtig mag ook.Er zijn zat dingen die ik zie en net doe of ik het niet zie anders had de visserij geeneens meer bestaan.Het lijkt me idd vreselijk om vis weg te gooien maar hoe harder jullie dat zeggen des te meer kans heb je straks dat er weer extra maatregelen komen om te voorkomen dat jullie ze vangen dus dat gebrul om meer quota voor rondvis lijkt mij kortzichtig om jouw woorden maar te gebruiken.Denk maar aan de bovenpees naar beneden brengen wat al gebeurd is er zouden zomaar wijdere mazen verplicht kunnen worden of andere aanpassingen misschien vissen zonder kap.Lekker blijven brullen als boomkor sector dat je zoveel kabeljauw vangt en de verkeerde oren kunnen het horen.Ik ben niet tegen de boomkor ofzo!Ik waarschuw alleen.Succes ermee en vergis je niet die paar bootjes zijn ook beter te controleren op alles en ze zijn economisch onbelangrijk ze kosten de staat meer dan dat ze opleveren dus er is een liever kwijt dan rijk policy.
Beroepsvisser op 06-02-2009 15:52
Er word hier inderdaad door heel veel kotters kabeljauw overboord gegooid. Er zijn er inderdaad wel die ze zwart wegdoen maar dat zijn er hier zeker niet veel! Schol word door iedereen massaal overboord gedraaid. Ik heb de eerste 3 weken van het jaar opgestapt op een grote bokker en de eerste week hebben we 400 kisten schol aangeland en de 2 weken daarna maar 125 kisten schol, we vingen die weken echter zeker 400 kisten. Alle grotere schollen laten lopen. Dat de kabeljauw niet duur is komt door al de tilapia, panga enz. vissoorten en wat denk je van de aanvoer van al die sportvisbootjes? Ik ken verschillende handelaren die afnemen van sportvissers en over het hele land bekeken zetten die heel wat neer, vooral met het rustige weer dat we toch vaak hebben gehad de laatste maand.
ouwe taart op 06-02-2009 16:29
Belachelijke situatie is het met zo'n ingekrompen vloot.
op 24-10-2010 13:20
wa is da vr nen theorie ???
Zoeken
Gratis abonneren

Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!

 
Translate
 
 
Ruw weer 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto sites vissersschepen
 
 
 
 
 
Flying Focus
Foto-links 1
 
De Noorse Holmaborg
 
Storm weer op zee foto's
 
Ongelukken in de Visserij
 
Vissersschepen gestrand
 
Vissersschepen in brand
 
Bokkers / Beamtrawlers
 
Schotse vissersschepen e.a
 
Onderzoeks vaartuig Tridens
 
 
Noorse vlag Kotters
 
Noorse Trawlers
 
Pelagisch en Purse Seiners 
Historie
 
Eerste bokkers
 
 Ex Hollandse schepen
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl