Beroeps visserij
Visserijnieuws, foto en video
Categorieën
Visserij websites
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Weer Noordzee
 
   
       Brits           Nederlands
 
 
 
In het nieuws
 
2013 / 2014
 
2012 / 2011
 
2010/ 2009
 
2008
 
 
2007 / 2006 
Allerlei
 
Hektrawlers 1
Trawl visserij
 
 
 
 
 
Foto-links 2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
...  Koopvaardij  ...
 
Ongelukken Koopvaardij 1
 
Ongelukken Koopvaardij 2
 
Bezoekers
Greenpeace trekt MSC label in twijfel
Greenpeace trekt MSC label in twijfel
Aantal producten met MSC-keurmerk fors gegroeid
Greenpeace trekt het MSC label voor duurzame vis in twijfel. Volgens de milieuorganisatie wordt het label te gemakkelijk verstrekt terwijl wetenschappelijke onderzoek hiervoor vaak ontbreekt.
 
 
Onlangs vierde MSC haar 100ste certificering met het toekennen van het MSC label aan de kabeljauwvisserij in de Barentszzee. Greenpeace zet o.a. vraagtekens bij het toekennen van het MSC label voor tonijn en zwaardvisvangst voor de Amerikaanse kust.
 
Als voorbeeld van onzorgvuldige certificering noemt Richard Page van Greenpeace de certificering van ‘Patagonische Tandvis’ in de Rosszee bij Antarctica, van deze soort weet men nog niet eens waar deze zich voortplant.
 
Visserij is waarschijnlijk de lastigste sector om te certificeren op duurzaamheid. Soja en oliepalm zie je staan op de akker, maar vis zwemt rond in een voor de mens nog steeds niet ontdekte omgeving.
 
 
 
De Garnalen visserij op weg naar MSC (Video)
Reportage ‘Net in Uitvoering’
 
Video gemaakt door de producenten organisatie Wieringen. Samen met Imares wordt er in dit project gekeken of er een 0% bijvangst kan worden gerealiseerd. In de reportage wordt uitgelegd wat een ‘Brievenbus’ een ‘Schotje ‘ en een ‘Zeeflap’is.
Aan het woord komen: Ab Post, Erik Rotgans, Sander van Rijswijk En Josien Steenbergen van Imares.
 
Onder de Reportage ‘Net in Uitvoering’
 

Reacties

wr op 10-01-2011 18:10
Word het niet eens tijd om greenpeace in twijfel te brengen?
op 10-01-2011 18:50
Ze gaan tegen elkaar vechten.Wanneer is de finale?Ik wil graag kaartjes.
WR1 op 11-01-2011 01:26
 Kort en krachtig filmpje, klik hier. Certificering is bedacht door de multinationals en de banken om de visserijsector nog meer in hun macht te krijgen via de milieu organisaties.
WR1 op 11-01-2011 01:29
Verkeerde link, zie hier de juiste.
wr op 11-01-2011 08:43
zonder MSC geen NB vergunning, zonder NB geen wadvisserij. makkelijk optel sommetje?
Tooske op 11-01-2011 10:26
of een bewijs datvoormalig LNV de bevoegdheden en verantwoordelijkheidheeft uitbesteedt ? ?
RF Boom op 11-01-2011 13:00
Zonder MSC geen NB wet vergunning ?
Leg mij dat ff uit , en dan onderbouwd met feiten.
En niet met " ze zeggen" .laat iedere visser zich gek maken ?
Feiten graag.
Mischien beter om eerst directie noord van het ministerie eens te bellen met hoe de materie in elkaar steekt.
MSC is een privaat label , zoals er zoveel zijn.
Of is de vader de wens van de gedachte.
Blijft staan dat greenpeace een volstrekt onbetrouwbare partij is , wat ook blijkt uit het dalende aantal donateurs.
Dit geld overigens ook voor meerdere zichzelf benoemde natuurbeschermers groepjes. Met als grootste daler natuurmonumenten.
Het zou mooi zijn als de trand zich voortzet in 2011.
RF Boom op 11-01-2011 13:03
Oja zet gewoon je naam erbij , dat communiceerd een stuk makelijker.
Bovendien is dit een onderwerp waarbij de NMA niks van doen heeft.
MSC Benelux op 13-01-2011 00:05

Op basis van een artikel van Lewis Smith in The Guardian wordt gesteld dat het MSC-keurmerk in opspraak is. In het artikel in The Guardian worden echter verschillende belangrijke missers gemaakt als het gaat over zowel de Marine Stewardship Council als de visserijen die hij beschrijft. Bijvoorbeeld:

 

 

In de Alaska koolvisserij zitten de visbestanden niet in een duizelingwekkende neerwaartse spiraal. In tegendeel, het Alaska koolvis bestand is hard aan het groeien. Dit heeft hoofdzakelijk te maken met het goede visserijbeheer dat er wordt gevoerd en dat de visserij heeft geholpen bij het behalen van zijn MSC certificaat. Op basis van onafhankelijk wetenschappelijk advies hebben de visserijbeheerders de quota voor dit jaar iets onder de 1,3 miljoen ton gezet – een 15% toename vergeleken met vorig jaar – waarbij de toekomstige visvoorraad verder zal groeien.

 

 

De visserij op Chileense zeebaars is een duurzame commerciële visserij met een strikt beheerregime. Dit wordt uitgevoerd door CCAMLR, de wetenschappelijk gebaseerde autoriteit die verantwoordelijk is voor het beheren en controleren van de commerciële Visserij in de Ross Zee en de Antarctische wateren. Met robuuste informatie over het visbestand en vangsten is dit een goed beheerde visserij. De gecertificeerde visserij vangt ongeveer 3,000 ton per jaar – een zeer voorzichtig quotum – en op 100% van de visreizen gaan waarnemers mee.

 

 

De MSC gecertificeerde krillvisserij vist op basis van zeer voorzichtige vangstniveaus en heeft speciale maatregelen ingevoerd om lokale uitputting van krill te voorkomen. De krill visserij heeft zeer weinig impact en vangt jaarlijks minder dan 1% van het totale krillbestand. De krillvisserij vindt al sinds 1981 op basis van dit beheersysteem (gecontroleerd door CCAMLR) plaats en de krillvisserij zelf kan naar de jaren ’60 worden teruggevoerd.

 

 

Niemand wordt ‘gedupeerd’ zoals in het artikel wordt gesteld. MSC certificering is een proces dat open staat voor alle belanghebbenden en is gebaseerd op onafhankelijke wetenschap met peer-review. Samen met onze partners in de NGO wereld en de visserijsector stuurt ons transparante, participatieve programma positieve verandering aan. Door vis met het MSC-keurmerk te blijven kopen, belonen consumenten goed beheerde visserijen en helpen zij om de wereldwijde visindustrie te veranderen naar een duurzame sector.
Marie op 13-01-2011 14:47
Niemand wordt ‘gedupeerd’ stelt het MSC en samen met hunpartners in de NGO wereld en de visserijsector ? stuurt men een hun programmapositieve verandering aan.
 
Hoe zit het met de NL vissers (garnalenplatvis etc., niet MSC vissers)die benadeeld worden door het negatieve koopadvies van uw partners in de NGO wereld.in dit gevalSt. Noordzee en WWF?
 
En wat is noufeitelijk de relatie tussen de partners?
 
In afwachting van uw reactie,
 
Met vriendelijke groet,

 
 
MSC Benelux op 17-01-2011 13:35

MSC is een op partnerschap gebaseerde organisatie. We werken samen met vissers en de keten en andere belanghebbenden, ook Wereld Natuur Fonds (WNF) en Stichting De Noordzee (SDN).

 

MSC blijft daarin een onafhankelijke organisatie.

 

De Viswijzer is een advies van WNF en SDN en niet een product van MSC.

 

Op de viswijzer is MSC opgenomen als aparte kolom om onderscheid te maken tussen een duurzaam gecertificeerde vangst met keurmerk en het consumentenadvies met de kleurcodes op de Viswijzer.

 

MSC certificering is vrijwillig. MSC veroordeelt visserijen die het keurmerk niet hebben niet. Ook niet gecertificeerde visserijen kunnen duurzaam zijn.

 

De plaatsing van de kleurcodes bij de vissoorten op het consumentenadvies van de Viswijzer is de verantwoordelijkheid van SDN en WNF die hiervoor een eigen beoordelingsysteem hebben.

 

Marie op 17-01-2011 14:53
Wanneer ik onafhankelijk ben, bedank ik geen SDN of WWF in mijn jaarverslag. Of bedankt men voor de reclame die wordt gemaakt door het creeeren van een extra MSC kolom. Wat vraagt men daar voor terug? Het gaat me vast niet aan, maar wanneer U positief wil bijdragenzou ik niet geassocieerd willen worden met organisaties dietot nog geen enkele positieVE bijdrage hebben geleverd.
 
En dat is dan nog los van de vraag of het moreel verantwoord is iemand die voor zijn brood werkt te brandmerken met in dit geval de kleur rood, (koop niet van deze visser).
 
 
 
 
 
Christien Absil op 17-01-2011 21:35
Beste Marie,
 
Wellicht heb je nog een oude VISwijzer van minstens twee jaar geleden. Want anders had je toch kunnen zien dat vis van Nederlandse aanvoerders inmiddels in meerdere kleurkolommen staat. Bekijk het eens van de andere kant: de VISwijzer geeft de vissers die hun nek uitsteken om te verduurzamen een marktkans. Want dat heb je tenslotte ook nodig: een consumenten die vragen om duurzame producten. En daar ook nog eens voor willen betalen.

omgekeerde wereld op 25-01-2011 18:18
In de zeventiger jaren werkte er op elke zeegaande visser 6 mensen op de wal, mbt de afzet van de vis. Nu zijn dat er twee en drie opvreters zoals jullie mensen. Het word wat mij betreft weer tijd voor een echte oorlog in europa, en dat iedereen verrekt van de honger.
Zoeken
Gratis abonneren

Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!

 
Translate
 
 
Ruw weer 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto sites vissersschepen
 
 
 
 
 
Flying Focus
Foto-links 1
 
De Noorse Holmaborg
 
Storm weer op zee foto's
 
Ongelukken in de Visserij
 
Vissersschepen gestrand
 
Vissersschepen in brand
 
Bokkers / Beamtrawlers
 
Schotse vissersschepen e.a
 
Onderzoeks vaartuig Tridens
 
 
Noorse vlag Kotters
 
Noorse Trawlers
 
Pelagisch en Purse Seiners 
Historie
 
Eerste bokkers
 
 Ex Hollandse schepen
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl